Přehled klíčových aktivit

Výstup klíčové aktivity:

Absolventi studijního programu ošetřovatelství, prezenční i kombinované formy studia získají vzdělání na vysoké úrovni, které jim umožní kvalifikované a odborné uplatnění ve svém oboru. Vybavenost pracovišť zajistí přístup k vytvořeným studijním materiálům.

 

Číslo aktivity: 01

Inovace náplně předmětů oboru Všeobecná sestra realizovaného ve studijním programu Ošetřovatelství

První, poměrně rozsáhlá, aktivita představuje výchozí etapu projektu pro zajištění základních podkladů a dosažení stěžejního cíle projektu, tedy inovace předmětů oboru Všeobecná sestra. Na základě podrobného auditu současných výukových modulů, provedeného garanty inovovaných předmětů budou vytvořeny podklady, návrhy a postupy pro inovaci náplně jednotlivých předmětů vycházející z úpravy legislativy a současného výukového prostředí. Z výsledků prvotního auditu vzniknou původní inovace předmětů. Provádění auditu výukových modulů je plánováno nepřetržitě a společně s aktivitou monitorování trhu práce a hodnocení odezvy bude provedena inovace náplní jednotlivých předmětů (přednášek, seminářů, cvičení) oboru po celou dobu realizace projektu. K inovaci přispějí také poznatky z účasti na plánovaných konferencí a plánované konzultace s odborníky v oboru.

Stávající předměty budou průběžně upravovány tak, aby byly do výuky zapracovány nejnovější odborné i praktické poznatky a požadavky z jednotlivých oborů (lékařských i nelékařských) a výuka racionalizována při udržení úrovně a proporcí jednotlivých skupin předmětů.

Na realizaci této klíčové aktivity se budou podílet odborní členové realizačního týmu, jmenovitě konzultant specialista a garanti inovovaných předmětů, tedy zaměstnanci ÚZS ve spolupráci s odborníky z Krajské nemocnice Liberec, a. s. Právě účast zaměstnanců partnera a Lékařských fakult z Prahy a HK zajistí velmi efektivní implementaci nejnovějších poznatků z praxe do inovovaných předmětů. Tato aktivita bude realizována průběžně. Inovace náplně předmětů probíhá paralelně s aktivitou zaměřenou na tvorbu elektronických opor studia.

Na klíčovou aktivitu se váží náklady v podobě osobních nákladů garantů modulů, konzultantů specialistů, manažera vzdělávacích aktivit, který je za aktivitu zodpovědný, náklady spojené s cestovným a místní kanceláří. Aktivita bude ukončena před poslední výukou. Její výsledky ovšem budou dále přeneseny do elektronických opor studia.

Výstup klíčové aktivity:

V rámci výše uvedené aktivity dojde k inovaci 25 předmětů ve studijním programu Ošetřovatelství, obor Všeobecná sestra. Provedené inovace by měly přispět k vytvoření profesionálního a etického postoje studentů nutného k výkonu ošetřovatelské praxe, komunikativní schopnosti a přípravy na práci v partnerství s pacienty a ostatními členy multidisciplinárních zdravotních týmů.

Pro účely inovace budou vypracovány analýzy hodnotící současnou podobu předmětů. Z výsledků auditu budou vytvořeny návrhy a postupy zajišťující efektivní inovaci předmětů.

Číslo aktivity: 02

Tvorba elektronických opor studia

Inovace studijního programu Ošetřovatelství v prezenční, ale především kombinované formě studia, bude vyžadovat doplnění nezbytných studijních textů a materiálů a vytvoření multimediálního zabezpečení. V rámci klíčové aktivity "tvorba elektronických opor studia" dojde k navržení, zpracování a finálnímu dokončení elektronické verze studijních materiálů, které budou studentům k dispozici na webových stránkách ÚZS. Součástí elektronických opor studia jsou také videonahrávky obsahující náplň jednotlivých přednášek prezentovaných přímo garantem či přednášejícím dané problematiky. S touto aktivitou bude současně probíhat tisk nových aktualizovaných materiálů pro studium.

Po obsahové stránce se na realizaci této klíčové aktivity budou podílet přednášející a garanti jednotlivých inovovaných předmětů, kteří vytvoří základní podklady pro inovované předměty. Co se týče samotné realizace klíčové aktivity, ta bude plně v odpovědnosti ICT specialistů, jejichž úkolem bude vytvořit v rámci webových stránek ÚZS odkaz na projekt na stránkách ÚZS, kde budou k nalezení veškeré inovované studijní materiály v elektronické podobě sloužící pro vzdělávání cílové skupiny.

Zahájení této klíčové aktivity je plánováno s návazností na aktivitou "inovace náplně předmětů oboru", jež vychází ze zjištěných výsledků výchozího externího a interního auditu výukových modulů. Dále bude aktivita realizována v průběhu celého trvání projektu, a to vždy na základě výsledků aktivity č. 1 a aktivity "monitorování trhu práce a hodnocení odezvy". Obě aktivity budou aktuálně reflektovat výsledky auditů, monitoringu trhu práce a hodnocení odezvy cílové skupiny.

K této klíčové aktivitě se váží náklady spojené s ICT specialistou, garanty, administrátorem, manažerem vzdělávacích aktivit, který je zodpovědný za danou aktivitu, přednášejícími a potřebným zařízením.

Výstup klíčové aktivity:

Budou vytvořeny studijní materiály v elektronické formě, které budou volně přístupné na www stránkách ÚZS. Elektronické studijní materiály budou obsahovat streamové video dané přednášky spolu s powerpointovými prezentacemi týkající se dané problematiky. Jednotlivé úseky snímku budou rozděleny na několik částí - komentář přednášejícího, text k dané problematice, který je případně doplněn o praktickou ukázku (obrázek, vzorec). Dojde tak k usnadnění přístupu k odborným studijním materiálům, jež jsou doplněny o věcný komentář přednášejícího a praktickou ukázku. ÚZS využívá tuto formu "výuky" v rámci předmětu Fyziologie, který je určen pro studenty 1. ročníku studijního programu Ošetřovatelství, oboru Všeobecná sestra. Studijní materiály tak mohou nahradit především studentům kombinované formy studia programu Ošetřovatelství běžnou formu přednášky, již se především z důvodů časové vytíženosti nemohli zúčastnit.

Číslo aktivity: 03

Vnější audit oboru a hodnocení výuky

Pro efektivní inovaci v daném oboru je nezbytné také průběžné získávání informací a zkušeností z praxe. Praktické poznatky pro inovaci výuky bude zajišťovat především manažer vzdělávacích aktivit, který bude mít na starosti komunikaci s partnerem z pohledu odbornosti. Pro současné i budoucí studenty bude také přínosná průběžná analýza trhu práce (provedena dodavatelsky odbornou agenturou), což bude jedním ze stěžejních úkolů partnera. Analýza poptávky a zjištění požadavků zaměstnavatelů budoucích absolventů poslouží jako podstatné východisko k plánované inovaci jednotlivých předmětů. Výsledky analýzy poslouží především k vytvoření ucelené představy o náročnosti trhu práce na daný obor, a to především z pohledu současnosti a budoucnosti. Ty pak umožní adaptovat výukové moduly na identifikaci jejich potřeb a přání.

Významným přínosem v rámci postupné inovace bude také hodnocení odezvy od samotných studentů. V oblasti spolupráce s cílovou skupinou bude tedy prováděn monitoring a kontrola průběhu výuky tak, aby existovala zpětná vazba na inovované předměty a využití získaných znalostí v praxi. Studentské hodnocení inovovaných předmětů bude možné realizovat a zapracovávat až po uplynutí počáteční výuky. Na základě zjištěných informací v souladu s výsledky průběžně zajišťovaného auditu výukových modulů dojde k vytvoření na sebe navazujících logických modulů, které povedou k sestavení prostupných plánů zohledňující jak vstup do praxe, tak možnost dalšího studia. Za účelem splnění cílů projektu je zřejmé, že hlubší a rozsáhlejší audit a monitoring budou nezbytné v samém počátku realizace projektu, v průběhu bude aktivita prováděna vždy v období mezi realizací výuky.

V samotném závěru projektu bude vytvořena finální analýza hodnotící průběh inovace předmětů a reflexi výsledků do budoucna. Na klíčové aktivitě se budou podílet manažer vzdělávacích aktivit a administrátor.

Výstup klíčové aktivity:

Výstupem první aktivity budou především:

  • vytvořené dotazníky pro zjištění potřeb trhu daného oboru,
  • zpracované analýzy a dotazníky,
  • návrhy a postupy vedoucích k inovaci jednotlivých předmětů studijního programu Ošetřovatelství,
  • dotazníky pro zjištění odezvy studentů,
  • vyhodnocení a závěry plynoucí ze studentského hodnocení kvality,
  • závěrečné hodnocení projektu.

Výsledky jednotlivých dotazníků a analýz budou uveřejněny na webových stránkách projektu a prezentovány na plánovaných informačních akcích.

Výsledky dotazníkového šetření naleznete níže:

Dotazníkové šetření mezi studenty o záznamu přednášek v rámci projektu OP VK s názvem Inovace modulů studijního oboru Všeobecná sestra Očekávání zdravotnických zařízení od absolventů ošetřovatelství - Kvantitativní výzkum v nemocnicích spádové oblasti Technické univerzity v Liberci

Číslo aktivity: 04

Realizace výuky

Prostřednictvím přednášejících, ve spolupráci s konzultanty specialisty, budou inovace náplní předmětů a jednotlivých modulů zavedeny do praxe formou realizace výuky, a to jak jak ve fyzické, tak virtuální podobě. Realizace této aktivity je plánována započetím zimního semestru v r. 2010. Jedná se o aktivitu, která bude probíhat průběžně, paralelně s obdobím výuky na ÚZS TUL, a to až do měsíce ledna 2013. Na realizaci dané aktivity se budou podílet především přednášející, kteří odprezentují výsledky práce garantů směrem k cílové skupině.

Zavádění multimediálních prvků do výuky předmětů bude doprovázet i inovace a dovybavení pracovišť tak, aby byl umožněn přístup k vytvořeným materiálům co největšímu počtu studentů.

K dané aktivitě se tedy váží náklady spojené s oceněním přednášejících, konzultantů specialistů a manažera vzdělávacích aktivit, který je zodpovědný za hladký průběh výuky. Dále si aktivita vyžaduje náklady spojené s tiskem inovovaných studijních materiálů, náklady místní kanceláře a nezbytného zařízení.

Výstup klíčové aktivity:

Absolventi studijního programu ošetřovatelství, prezenční i kombinované formy studia získají vzdělání na vysoké úrovni, které jim umožní kvalifikované a odborné uplatnění ve svém oboru. Vybavenost pracovišť zajistí přístup k vytvořeným studijním materiálům.